Menu Luk

Rebild Musikforening blev oprettet 1. januar 2011 som en fusion af Skørping Sang- og Musikforening af 1895 – og Støvring Musikforening oprettet i 1997.
Det er foreningens opgave at arrangere klassiske og akustiske koncerter.
Arrangementerne foregår normalt i Skørping KulturStations store sal – eller  i “Huset” ved Støvring tidl. Højskole.
Som regel arrangeres koncerterne søndag kl. 16.00 eller kl. 19.30.

KulturStationen – Sverriggårdsvej 4, 9520 Skørping – blev indviet i 1997. Det er den gule bygning beliggende  over for stationen. Den rummer bibliotek, musikskole mm.
På første sal er der en stor teatersal med plads til ca. 200 tilhørere. Akustikken er fortrinlig.

“Huset” – Hobrovej 104, 9530 Støvring
– er en tidligere kirke som tilhørte frimenigheden, bygget i 1903.
Ved kirkens nedlæggelse i 1995 overtog Støvring Højskole bygningen: “Huset for levende ord og toner”.
Da Støvring Højskole blev nedlagt i 2009, overtog Rebild Kommune bygningen. Der er plads til ca. 100 tilhørere.

Skørping Sang- og Musikforening havde 30-års jubilæum i 2012. Ved en stiftende generalforsamling den 2.august 1982 blev det besluttet at oprette både en sang- og en musikforening, hvis vedtægter i vid udstrækning skulle svare til de oprindelige for “Skørping Sangforening af 1895”. Sang- og Musikforeningens formål var: “at varetage sang- og musikarrangementer i Skørping Kommune”.

Støvring Musikforening  blev stiftet i 1997. Støvring Højskole havde da restaureret den tidligere frimenighedskirke, nu kaldet “Huset” og bygningen stod nærmest og råbte på at blive brugt til koncerter: Salen er smuk og har en akustik, der egner sig godt til solokoncerter og mindre ensembler.
Foreningens økonomi er baseret på indtægter fra medlemmerne og andre tilhørere, men også på tilskud fra Rebild Kommune – samt i et vist omfang Solistforeningen, Statens Kunstråd samt Augustinus Fonden
Kunstnerne skal være professionelle og anerkendte.